Katar, Bölgedeki Askeri Gerilimin Sona Ermesi İçin Diplomasi Çağrısı Yaptı
11.03.2026 - 14:17 | Son Güncellenme: 12.03.2026 - 13:07
Katar, İran ile ABD arasında tırmanan gerilime ilişkin diplomasi vurgusunu yinelerken, bölgedeki askeri hareketliliğin yalnızca güvenliği değil, enerji akışı ve sivil altyapıyı da doğrudan etkilediğine dikkat çekti.
“Hürmüz Boğazı’nda enerji akışının sağlanması çok kritik”
Katar Dışişlerinden Sorumlu Devlet Bakanı Muhammed bin Abdulaziz el-Huleyfi, İran ile ABD arasında artan gerilimin müzakere yoluyla çözülmesi gerektiğini belirterek bölgedeki askeri gerilimin kimseye fayda sağlamadığını söyledi.
Huleyfi, Katar merkezli Al Jazeera televizyonuna verdiği özel röportajda Ortadoğu’da yaşanan çatışmaların azaltılması çağrısında bulunarak, “İran ve ABD’nin yeniden müzakere masasına dönmesi gerekiyor, bölgedeki gerilimin kimseye faydası yok” ifadelerini kullandı.
İran’ın son dönemde Körfez bölgesindeki ülkelere yönelik füze ve insansız hava aracı ile misilleme saldırılarına değinen Huleyfi, bu saldırıların bazı ülkelerde can kayıplarına yol açtığını, kritik altyapıya zarar verdiğini ve bölgenin enerji odaklı ekonomisini ciddi şekilde etkilediğini söyledi.
Katar’ın sivil altyapıyı hedef alan saldırılar da dahil olmak üzere bölgedeki gelişmelerden son derece endişe duyduğunu belirten Huleyfi, mevcut durumun kırılgan ve üzücü olduğunu dile getirdi.
“Sürdürülebilir ve kalıcı bir çözümün tek yolu müzakere masasına dönmektir.” ifadelerini kullanan Huleyfi, İran’ın Katar’a yönelik saldırılarını da sert ifadelerle kınayarak, Doha yönetiminin ülkenin egemenliğini hedef alan haksız ve kabul edilemez saldırıları en güçlü şekilde kınadığını belirtti.
Katar’ın bu saldırılar karşısında meşru müdafaa hakkının saklı kaldığını vurgulayarak, ülkesini korumak için mümkün olan tüm yasal tedbirleri almaya devam edeceğini vurguladı.
“Hürmüz Boğazı’nda enerji akışının sağlanması çok kritik”
Bölgedeki çatışmanın küresel ölçekte bir çözüm gerektirdiğini ifade eden Huleyfi, özellikle enerji sevkiyatı açısından stratejik öneme sahip Hürmüz Boğazı’nda seyrüsefer güvenliğinin korunmasının oldukça kritik olduğunu söyledi.
Huleyfi, İran’ın daha önce Batı ile İran arasında arabuluculuk rolü üstlenen Katar ve Umman gibi ülkelere saldırı düzenlediğine dikkati çekerek bu durumun arabuluculuk çabalarını zorlaştırdığını belirtti.
“Biz saldırı altındayken bu rolü yerine getiremeyiz ve İranlıların bunu anlaması gerekiyor.” diyen Huleyfi, Katar Başbakanı ve Dışişleri Bakanı Muhammed bin Abdurrahman Al Sani’nin birkaç gün önce Tahran ile yaptığı telefon görüşmesinde de İran’a komşu ülkelere yönelik saldırıları durdurma çağrısında bulunduğunu aktardı.
Huleyfi, “Bölge ülkeleri İran’ın düşmanı değil ancak İranlılar bu fikri anlamıyor” ifadelerini kullandı.
Katar’ın ABD ile de temaslarını sürdürdüğünü kaydeden Huleyfi, Doha yönetiminin ABD Başkanı Donald Trump’ı askeri operasyonların durdurulması ve diplomasi yoluna dönülmesi konusunda görüşmeler yaptığını dile getiren Huleyfi, “Tüm tarafların askeri operasyonları sonlandırmasını ve müzakere masasına dönmesini umuyoruz. Bu bölgenin güvenliği için tek çözüm yolu” diyerek sözlerini tamamladı.
Kaynak: AA