Hürmüz Boğazı’nda ABD-İran Gerilimi Yeniden Tırmandı

ABD ile İran arasında ateşkes sürecine rağmen Hürmüz Boğazı çevresinde tansiyon yeniden yükseldi. Taraflar, savaş gemileri, petrol tankerleri ve hava saldırılarına ilişkin birbirini çürüten açıklamalar yaparken ABD Başkanı Donald Trump, İran’la anlaşmanın “her an” mümkün olduğunu iddia etti.
Hürmüz Boğazı’nda ABD-İran Gerilimi Yeniden Tırmandı

08.05.2026 - 10:03  |  Son Güncellenme:  08.05.2026 - 10:05

Dün gece saatlerinde Hürmüz Boğazı ve çevresinde yaşanan gelişmeler, ABD-İran hattındaki ateşkes sürecini yeniden gündemin merkezine taşıdı. İran tarafı, ABD’nin bir petrol tankerini hedef aldığını ve buna karşılık ABD destroyerlerine saldırı düzenlendiğini açıklarken Washington, saldırıların engellendiğini ve ABD donanmasına ait hiçbir unsurun zarar görmediğini duyurdu.

İran medyası: 3 ABD destroyeri vuruldu

İran deniz kuvvetlerinin Hürmüz Boğazı’nda 3 ABD savaş gemisine saldırı düzenlediği bildirildi.

Tesnim Haber Ajansına konuşan ismi açıklanmayan kaynağa göre, saldırıda ABD’ye ait savaş gemileri zarar gördü. Söz konusu saldırının füze ve kamikaze dronlarla yapıldığı ifade edildi.

Haberde, ABD donanmasına ait destroyerlerin saldırıya uğramalarının ardından Umman Denizi’ne doğru geri çekildiği kaydedildi.

İran: ABD ateşkesi ihlal etti

İran Silahlı Kuvvetlerinin savaşı yürüten birimi Hatemül Enbiya Merkez Karargahı Sözcüsü İbrahim Zülfikari, ABD ordusunun ateşkesi ihlal ederek İran’a ait bir petrol tankerine saldırdığını belirtti.

Tesnim Haber Ajansının yayımladığı açıklamada, “ABD ordusu ateşkesi ihlal ederek, İran kıyı sularında Cask bölgesinden Hürmüz Boğazı yönüne ilerleyen İran'a ait bir petrol tankerini hedef aldı.” ifadesi yer aldı.

Zülfikari, ABD ordusunun Birleşik Arap Emirlikleri’nin Füceyre açıklarında Hürmüz Boğazı’na giriş yapan başka bir gemiye daha saldırı düzenlediğini kaydetti. Açıklamada, hedef alınan gemilerde hasar olup olmadığına ilişkin bilgi verilmedi.

İran Devrim Muhafızları Deniz Kuvvetleri de ABD destroyerlerinin İran’a ait petrol tankerine saldırması ve Hürmüz Boğazı’na yaklaşması üzerine, balistik ve gemisavar seyir füzeleri ile yüksek patlayıcılı savaş başlığına sahip imha amaçlı insansız hava araçlarının kullanılarak ABD gemilerine ateş açıldığını bildirdi.

Açıklamada, ABD savaş gemilerine önemli hasarlar verildiği ve 3 geminin hızla Hürmüz Boğazı’ndan uzaklaştığı öne sürüldü.

ABD medyası: Keşm Limanı ve Bender Abbas hedef alındı

Amerikan Fox News kanalı, üst düzey bir ABD’li yetkiliye dayandırdığı haberinde, ABD ordusunun İran’ın Keşm Limanı ile Bender Abbas’a hava saldırıları düzenlediğini iddia etti.

Haberde, saldırıların “savaşın yeniden başladığı” ya da “ateşkesin sona erdiği” anlamına gelmediği savunuldu.

Söz konusu hava saldırılarına ilişkin ilk aşamada Beyaz Saray veya Pentagon’dan resmi açıklama yapılmadı.

CENTCOM: Saldırıları engelledik

ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı, ABD donanmasına ait güdümlü füze destroyerlerinin 7 Mayıs’ta Hürmüz Boğazı’ndan geçerek Umman Körfezi’ne doğru ilerlediği sırada İran’ın saldırılarını engellediklerini açıkladı.

CENTCOM açıklamasında, ABD güçlerinin İran’ın “herhangi bir tahrik olmadan yaptığı saldırıları engellediği” ve “meşru müdafaa amaçlı saldırılarla karşılık verdiği” belirtildi.

Açıklamada, İran’ın çok sayıda füze, insansız hava aracı ve küçük botlarla saldırılar düzenlediği iddia edildi. ABD donanmasına ait hiçbir unsurun vurulmadığı vurgulandı.

CENTCOM, ABD donanmasının saldırıların kaynağı olduğu tespit edilen İran askeri tesislerini hedef aldığını bildirdi ancak hangi bölgelerin hedef alındığına ilişkin ayrıntı paylaşmadı.

Komutanlık, gerginliğin tırmanmasının istenmediğini ancak ABD güçlerini korumaya devam edeceğini kaydetti.

Trump: Üç muhrip gemi de hasar görmedi

ABD Başkanı Donald Trump, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, ABD ordusuna ait üç muhrip geminin Hürmüz Boğazı’ndan “ateş altında çok başarılı şekilde geçtiğini” belirtti.

Trump, “Üç muhrip gemi de hasar görmedi ancak İranlı saldırganlara büyük zarar verildi. Tamamen yok edildiler ve tümüyle imha edilmiş donanmalarının yerini almak için kullanılan çok sayıda küçük tekneyle birlikte denize gömüldüler.” ifadelerini kullandı.

ABD’ye ait muhrip gemilere yönelik füze ve insansız hava aracı saldırıları düzenlendiğini ancak bunların “kolayca düşürüldüğünü” öne süren Trump, İran yönetimini hedef aldı.

Trump, “Eğer nükleer silah kullanma şansları olsaydı hiç tereddüt etmeden kullanırlardı ama böyle bir fırsata asla erişemeyecekler. Tıpkı bugün onları tekrar alt ettiğimiz gibi, eğer anlaşmalarını hızlı şekilde imzalamazlarsa, gelecekte onları çok daha sert ve çok daha şiddetli şekilde alt edeceğiz.” dedi.

Trump, üç muhrip geminin ve mürettebatın “deniz ablukasına yeniden katılacağını” kaydetti.

Trump’tan anlaşma mesajı

Trump, Washington Anıtı yakınındaki bir süs havuzunda süren yenileme çalışmalarını inceledikten sonra basın mensuplarına İran gündemine ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

Amerikan ordusunun İran’a ait iki noktaya hava saldırısı düzenlemesine rağmen Tahran yönetimi ile görüşmelerin sürdüğünü söyleyen Trump, İran’la anlaşmanın yakın olup olmadığı sorusuna, “Bu her an olabilir. Belki de olmaz, ama her an olabilir. Onların bu anlaşmayı benden daha çok istediğine inanıyorum.” yanıtını verdi.

Trump, Tahran yönetimine bir an önce anlaşmaya imza atması çağrısında bulunarak, “Anlaşmayı çabucak imzalasalar iyi olur. Eğer imzalanmazsa, çok acı çekecekler.” diye konuştu.

 

Kaynak: AA